Nyt ajattelin kirjoittaa vähän vakavammasta aiheesta, kun tästä useimmiten vaijetaan, eikä uskalleta puhua avoimesti. Ihmiset voivat olla masentuneita monista eri syistä. Yleisempiä syitä ovat kaikki menetykset ja stressi ainakin. On kuitenkin tärkeätä, että pystyy puhumaan pahasta olostaan jollekkin luotettavalle ihmiselle. Masennus sairautena voi tulla elämän tilanteesta riippumatta. Omasta mielestäni sairastumisen riskinä masennukseen on liika stressi ja ehkä myös päihde riippuvuus. No mutta ettei tästä tulisi vain lääkärin selostavaa lausuntoa, niin kerron vähän itse omasta masennus kokemuksestani... Eli koen välillä itse olevani aika yksinäinen, vaikka minulla onkin hyviä ystäviä ja perhe ympärilläni, mutta olen huomannut mitä enemmän vajoaa siihen yksinäisyyteen niin sitä enemmän alkaa eristäytyä muista ihmisistä.. sen takia olen itse yrittänyt ylläpitää ihmissuhteita ja nähdä ihmisiä, että pysyisi henkisesti terveenä. Välillä sitä kokee olevansa syvillä vesillä ja tuntuu kuin pohja olisi saavutettu ja miettii miten alas sitä voi vielä mennä. Yleensä, kun olen mennyt tk:sta hakemaan apua masennukseen niin he ovat luulleet, että olisin masentunut enemmänkin mun synnynnäisen sairauden takia eli tämä lyhytkasvuisuus, vaikka oma masennukseni ei mitenkään ole liittynyt sairauteeni. 

Yleensä jos itse ns joudun olla pidempiä aikoja yksin kämpässä, niin minulle on yleensä auttanut musiikin kuuntelu, maalaaminen/piirtäminen ja elokuvien katselu varsinkin iltaisin. Minusta on ikävä kuulla, kun monet ihmiset kokevat olevansa yksinäisiä ja olen sitä mieltä, että kaikilla ihmisillä on oikeus tulla rakastetuksi ja ansaita onnellinen elämä, koska uskon että monet ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä ihmisiä. 13-3-6252380.jpg