Heti minun omien pikkujoulujen jälkeen lähdimme seuraavalla viikolla pikkusiskoni kanssa Roomaan tapaamaan meidän isää, joka asuu tällä hetkellä toistaiseksi Roomassa töiden takia. Ennen lentokoneelle lähtöä joimme siskoni kanssa kahvit ja söimme yhteiseksi jotain mozzarella leipää, jonka mä olin tarjonnut kilttinä isosiskona :D Saavuttuamme Roomaan noin kolmen tunnin lennon jälkeen, olimme molemmat niin rättiväsyneitä, että olimme vahingossa ottaneet pimeän taksikyydin, jossa oli myös mukana israelilainen pariskunta :D, onneksi pääsimme kuitenkin turvallisesti meidän isän asunnolle ja hyvä puoli siinä taksikyydissä oli se, että maksoimme puolet vähemmän, kun yleensä olisi maksanut enemmän. Kävimme lounastamassa paikallisessa Testaccion ravintolassa, eli Testaccio on kaupungin osa Roomassa, jossa me asuimme. Melkein heti ensimmäisenä lomapäivänä huoneiden esittelyiden jälkeen, menimme siskoni kanssa meidän vierashuoneeseen vaan nukkumaan, koska olimme todella väsyneitä meidän lentomatkasta. Nukuimme varmaan jonnekkin 17-18 asti ja melkein heti sen jälkeen valmistauduimme illallista varten. Heti meikkien laiton jälkeen menimme sinne ravintolaan illastamaan. Seuraavat viikot Roomassa kävimme paljon ravintoloissa syömässä illallista, paitsi jouluaattona olimme meidän italialaisilla ystävillä viettämässä joulua ja oli hauska seurata heidän lahjojen jakamista, kun aina lahjan antamisen jälkeen halattiin lahjan antajaa ja pussattiin molemmille poskille, mikä on siis muutenkin yleinen italialainen tervehdystapa. Joulupäivänä söimme myös lounasta Italialaisten ystävien luona ja myöhemmin illalla menin muiden samanikäisten Italialaisten kanssa elokuviin katsomaan Bohemian Rhapsory elokuvaa, olin sitä ennen vaihtanut numeroa erään toisen Italialaisen ystävän kanssa ja sovimme hänen kanssaan monelta menemme katsomaan leffaa. Heti seuraavana päivänä pakkailujen jälkeen tapaninpäivänä lähdimme Rooman lentokentälle ja sieltä lensimme Roomasta Sisiliaan. Meillä oli hieman jännitystä matkassa, koska emme päässeet heti lähtemään purkautuneen Etna tulivuoren takia, joka oli siis purkautunut jouluaattona eli pari päivää ennen meidän lähtöä Sisiliaan. Etna on siis Sisiliassa yksi tunnetuimpia tulivuoria, joka on ollut pitkään jo purkautumaisillaan. Sisiliaan saavuttuamme vuokrasimme auton ja sillä ajoimme kohti meidän vuokrakämppää. Saavuttuamme meidän vuokrakämppään, joka sijaitsi hyvin kapealla kivikkoisella tiellä, aika lähellä Sisilian keskustaa. Vuokrakämpän omistaja, joka oli stereotyyppinen italialainen mies tuli esittelemään meidän vuokrakämppää ja kertoi meille kaikki tärkeät käytännön asiat. Meillä oli hetken aikaa vapaata chillailua kämpillä ennen kuin lähdimme keskustaan ensin aperatiiveille erääseen ravintolaan ja sen jälkeen ravintolaan syömään. Sisiliassa kävimme monissa kivoissa ravintoloissa syömässä. Teimme melkein joka päivä retkiä Sisilian eri kaupunginosiin ja pysähdyimme aina kahvi/limu tauolle kivassa ympäristössä. Yhtenä päivänä oli hieman jännitystä matkassa, kun menimme kävellen merenrantaa kohti katsomaan maisemia ja kun olimme menossa takaspäin niin meitä vastaan tuli pystykorvainen koira ja säikähdin siinä vähäsen, mutta kyseinen koira oli kuitenkin reilusti meidän yläpuolella, eikä koira muutenkaan vaikuttanut olevan vaaraksi, koska ei se edes murissut tai näyttänyt hampaita, haukkui vain kovaa. Sen tilanteen jälkeen jouduimme kävellen mennä todella kapeeta suojatietä pitkin, jossa oli vain asvaltti maalilla tehdyt rajat ja koko ajan sai varovasti katsoa ympärilleen tuleeko autoja. Menimme sen takia sitä reittiä, kun ei löydetty muuta turvallista reittiä takaspäin. Oli ihanaa, kun pääsimme pitkän kävelymatkan päätteeksi takaisin meidän kämpille vain rentoutumaan, vaikka siis kävimme usein ravintoloissa syömässä niin teimme myös välillä itse ruokaa kämpillä terveellisistä ruoka-aineksista. Meidän seuraava seikkailullinen retki taisi olla Etna tulivuorelle kiipeäminen, jonne lähdimme meidän italialaisen matka oppaan kanssa. Matka opas mainitsi meille, että meillä täytyy olla hyvät jalkineet ja lämpimästi vaatetta, kun menemme Etnalle, sillä siellä on paljon lunta. Tokaisimme siihen vain, että olemme suomalaisia ja tottuneet lumeen omassa kotimaassa. Aluksi tuntui aika helpolta kävellä kävelykepeillä lumihankea pitkin, kivassa talvisessa maisemassa, mutta jossain kohti alkoi tuntua vähän raskaalle ja vitsailin siskolleni, että katsotaan selviänkö tästä hengissä. Mukavan Sisilia reissun jälkeen palasimme takaisin Roomaan ja olimme siellä vielä viikon ennen kuin palasimme takaisin Suomeen. Parasta koko reissussa oli minun mielestä kaikilla raunioilla käveleminen, nähtävyydet, siskon kanssa shoppailu kirpputorilla, kahvittelu, kivat ravintolat, Italialaiset ystävät, seikkailulliset kävelylenkit, museot, taidenäyttelyt ja Etna tulivuorelle kiipeäminen. Kokonaisuutena oli aivan mahtava reissu!